Fredag 3/2

-20 ute! Usch!
Red inte igår eftersom det var -15 när jag kom hem från skolan, så hade tänkt hinna rida idag istället, men dom planerna sprack ju också.
Tycker inte om att rida när det är så här kallt. Dels för att jag spänner mig väldigt mycket när jag fryser, och då rider jag inte riktigt= hästen blir också spänd.
Sedan så är det inte bra för hästarna att anstränga sig när det är så kallt. Lungorna tar skada, och det vill man ju såklart inte utsätta henne för.
Man kan ju tänka själv hur det känns att springa då det är kallt. Det blir som att lungorna "låser" sig.

Här läst en del trådar om vad som händer då hästar anstränger sig i kyla, men självklart kan man inte lita på allt som står på internet.
Tycker man kan använda sunt förnuft!

Vad tror du? Kan hästarna anstränga sig i vilka grader som helst?


Kommentarer
Postat av: Maja

Har hört både att det inte är bra att de andas in en massa kalluft, och att de har såpass lång strupe att luften hinner värmas innan den når lungorna. Så jag vet inte, kanske bäst att ta det lilla lugna :)

2012-02-03 @ 14:31:54
URL: http://felfri.net
Postat av: Lotta

Dom kör ju travlopp för fullt i¨-20, det är en myt att dom inte klarar att anstränga sig i kyla. Våra hästar ansträngar sig inte tillnärmelsevis så hårt som travhästarna vid vanlig ridning.

2012-02-03 @ 14:46:38
Postat av: Elin

Ja, som sagt så är jag inte säker. Men det känns som att det är bättre att ta det lugnt när det är -20-

Läste en intervju med en veterinär som sa att man kunde rida så länge man inte ansträngde hästen för mycket. Så skritta ut kan man ju med all säkerhet. Men det är fortfarande för kallt för mig ;)

2012-02-03 @ 16:34:13
URL: http://elinalden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0