Saker jag inte tycker om!


Benreflexer, eller reflexer överhuvudtaget som är i hårdare plast.
Dom bara spricker, själva reflexen lossnar och ramlar av i små bitar. Bara irriterande och inte värt att lägga pengarna på.
Personligen föredrar jag dom elastiska reflexerna. Lättare att sätta fast och inte lika irriterande med en massa småbitar av plast överallt :)

 

Sadelgjordar utan resår eller resår i ena änden.
Vad är meningen med detta? Jag förstår inte alls, det kan ju endast vara obekvämt och jobbigt för hästen. Trycket kan ju inte fördelas på ett bra sätt då det är stumt. Ofta då det är resårlöst så tycker jag att sadelgjorden i regel dessutom brukar vara väldigt smal. Detta kan ju bara vara min uppfattning, men smal OCH utan reseår kan ju knappast vara en bra kombination.



Dragkedjor och stall är verkligen ingen bra kombination. Fick exempelvis skícka in mina nya stövlar till skomakaren nu för att ena dragkedjan gått sönder. Riktigt surt faktiskt. 
Man måste vara väldigt noga med att göra rent, vilket man kanske inte alltid har tid med. Någon smart person bortde komma på en bättre lösning...

 



Pessoabett.
Har provat detta några gånger på några olika hästar, och jag har inga possitova erfarenheter av det. Hästen vill bara krulla ihop sig och gå uppåt. Det blir obekvämt och stressigt att rida. Tycker dessutom att det är läskigt att ta i hästens mun, det känns som att det aldrig tar stopp på något vis.
Det finns säkert hästar som "funkar" på det enligt sina ryttare, eller så tycker dom bara att det är fränt då hästen kröker på nacken. Då känns det mest som okunskap.
Vill man promt ha ett pessoabett så kan man välja en annan modell, och inte denna "hävstång". Det finns andra jättebra bett från samma märke!


Detta är självklart inte allt jag tycker illa om, men får fortsätta vara negativ någon annan dag. Kanske uppdaterar om något jag tycker om sedan, lite positivitet att blanda ut allt med! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0